Sucker for beauty

Ik voel het meteen, dit zit volgens mij niet helemaal zoals het hoort. Ik schuif het gordijn opzij en loop ongemakkelijk richting de spiegel. Eén of andere hufterige marketing bobo vond het ooit nodig om de spiegel buiten de paskamer te hangen. Vast geen vrouw. De verkoopster duikt er meteen bovenop. “En?”, vraagt ze hoopvol. Ik trek en schuif een beetje en kijk twijfelend naar m’n ensemble. “Die kleur staat je goed”, gaat ze door. Ja, de kleur is prima, maar dit lijkt niet op de jurk die ik net in het bushokje zag. Hoezo kan die blonde giraffe in de foto überhaupt nog lachen? Ik krijg geen adem. Story of my life. Enig op beeld, maar in realiteit toch altijd anders.

Natuurlijk snap ik ook wel dat deze jurk heel anders zit bij een maatje 32 met oneindige benen. En die twintig veiligheidsspelden en drie meter dubbelzijdig tape maken ook veel goed. Toch trap ik er iedere keer weer graag in. Een goede fashion foto kan voor mij pure magie zijn. Een belofte. De setting, het model, de belichting en presentatie maken gewoon uit. Een ‘sucker for marketing’ misschien. Maar volgens mij doe je dan veel ontwerpers en fotografen te kort. Ik vind het juist een kunst om door middel van een plat medium als fotografie kleding tot leven te laten komen.

Bottega Veneta spring collection 2011 © Alex Prager

Bottega Veneta spring collection 2011 © Alex Prager

Neem onze Monthly bijvoorbeeld, de vormen die David Laport gebruikt in zijn ontwerpen zijn zo kenmerkend: de plooien, de gekke silhouetten en tere stoffen. Je kunt je afvragen of die op beeld niet verdwijnen. Maar juist het porseleinen breekbare model, haar houding, het schaduwspel van de planten en de weerkaatsing van het licht op de stof brengt het ontwerp van Laport tot leven. Nee, noem mij maar een ‘sucker for beauty’. Het kan me dan ook geen reet schelen of het misschien niet altijd even lekker zit. Met een prachtig ontwerp, de juiste styling en een goede fotograaf ben ik verkocht.

- Brenda