Een interview met: Elke Baggen

NAAM: Elke Baggen
LEEFTIJD: 25
OPLEIDING: Rietveld Beeld en Taal (2012)
WAT DOE JE?: Ik maak kunst
FAVORIETE MAN/VROUW/SITE/PLEK?: mijn vader/Fabienne de Vries/www.vvork.com/mijn balkon.

A rigid nature and it’s animated representation © Elke Baggen

A rigid nature and it’s animated representation © Elke Baggen

RONDLOPEND OP DE RIETVELD SPRONG JOUW EXAMENWERK ERUIT. WAT VOOR WERK HEB JE GEMAAKT?
Ik verzamel alledaagse objecten en speel met de betekenis daarvan. Ik zie het als een set losse sculpturen die elkaar versterken in de ruimte. Ze geven verdieping door samen te zijn. Zo zie je de nuance in mijn werk.

JOUW WERK HEET A RIGID NATURE AND IT'S ANIMATED REPRESENTATION. WAT BEDOEL JE HIERMEE?
De scheidslijn tussen wat natuur is en wat door mensen gecreëerd wordt is heel vaag. Ik vind het interessant de spanning op te zoeken tussen iets natuurlijks en wat mensen daarmee doen. Een goed voorbeeld hiervan is de tak aan de muur, die eruit ziet als een designstuk maar die ik op de dag van mijn eindexamen gewoon uit het park heb gehaald. The rigid nature gaat ook over de manier waarop mensen waarnemen. De representatie van iconen en symbolen. Je ziet wat je kent, of herkent. Dat gebruik ik in mijn werk. Ik ‘trigger’ mensen door ze iets te laten zien wat ze al kennen. Maar ik presenteer het binnen een andere logica dan zijn conventionele context zodat ik mensen laat nadenken over het gebruik en de betekenis van zo’n beeld. 

 

Ik speel constant met het conflict tussen herkenning en vervreemding. Veel mensen vroegen mij waarom ik de sculptuur van het Vrijheidsbeeld met haar gezicht tegen de muur had gezet. Maar dat vind ik juist interessant, daarmee maak ik van een van de bekendste en meest waardevolle iconen uit onze westerse cultuur een stijfkoppige kabouter.

KUN JE JOUW WERKPROCES UITLEGGEN? HOE ONTSTAAT ZULK WERK, HOE SELECTEER JE DE OBJECTEN?
Ik verdiep me in een bepaalde theorie, lees artikelen, kijk films, bekijk andermans’ werk. Er is een constante stroom aan beelden waarmee ik mijzelf voed. Daarnaast ben ik constant aan het verzamelen. Hiervoor ga ik vaak naar de Action of een kringloopwinkel. Daar kies ik puur op intuïtie artikelen uit. Ook koop ik ruwe materialen, verf of hout waarmee ik een ingreep kan doen op wat er is verzameld. Ik wil niet alleen readymades presenteren. Ik vind het belangrijk dat mijn hand er in te zien is. Vanaf daar is het spelen: combinaties maken, manipuleren, net zo lang totdat ik tevreden ben.

VANWAAR DE KEUZE VOOR SCULPTUREN EN NIET BIJVOORBEELD FOTOGRAFIE OM JOUW WERK TE PRESENTEREN?
Ik vind het idee dat je in een ruimte concentratie af kunt dwingen heel fijn. Een foto kan snel weg geklikt worden. Ik houd heel erg van de fysieke zintuiglijke sensatie van producten. Veel mensen hadden de neiging om iets aan te raken. Dat vind ik belangrijk. Daarmee kun je je meer permitteren. Het werkt eigenlijk als een soort val. Door de ruimte aantrekkelijk te maken en goed in te richten leid ik de bezoeker door mijn tentoonstelling en lok ik ze mijn wereld van vervreemding in.

ALS JE GEEN KUNSTENAAR WAS, WAT ZOU JE DAN DOEN?
Dan was ik timmerman geworden. Niet vrouw, timmerman. Ik vind dat de juiste benaming voor het beroep.

BEN JE NU MET IETS BEZIG WAAR WE VANAF MOETEN WETEN?
Ik ben samen met drie andere studenten van de Rietveld geselecteerd om voor de heropening van het Stedelijk een etalage van de Bijenkorf op de dam in te richten. Mijn werk zal vanaf 17 september te zien zijn daar, dus kom kijken!