Jacob Reader

Keramiek, Gerrit Rietveld Academie, 2012

In een pottenbakkerij maakt Raeder een enorme dieprode ring van klei die hij laat balanceren op een hoge smalle tafel. Aan de binnenkant van de ring groeit de chia gestaag. Raeder monitort, schijnt licht bij en laat het plantje zijn werk doen. Voor hem is het een spel, een zoektocht naar het perfecte beeld.

 
 

Chia bull, chia ram, chia puppy, chia kitten: de chia pets! Een legendarische rage uit de mid-jaren tachtig in Amerika. Chia’s zijn kleine plantjes uit Centraal Mexico die, eenmaal nat gemaakt, zich vastzuigen aan een klei-achtige ondergrond en in een paar weken kunnen uitgroeien tot een volle groene bos gezelligheid. Zo krijgen de chia pets, een reeks kale terracotta diertjes, in een mum van  tijd een groene vacht in de vorm van het plantje. De houdbaarheid? Ongeveer drie weken. Het nut? Dat is er niet. Het is vooral vermakelijk de groene bos te zien groeien en te wachten op het eindresultaat dat nooit helemaal lijkt op het plaatje van de verpakking. Een fantastisch hebbeding en een jaren '80 cultsymbool.

De cheeky connotatie van die chia pets gecombineerd met het snel veranderende karakter van het plantje, zijn de redenen dat Jacob Raeder (Keramiek/ Autonoom, Rietveld 2012) de chia toepast in zijn werk. Raeder maakt indrukwekkende keramieken voorwerpen die het midden houden tussen design en kunst. Zo ook dit werk. In een pottenbakkerij maakt Raeder een enorme dieprode ring van klei die hij laat balanceren op een hoge smalle tafel. Aan de binnenkant van de ring groeit de chia gestaag. 

Raeder monitort, schijnt licht bij en laat het plantje zijn werk doen. Voor hem is het een spel, een zoektocht naar het perfecte beeld. Het vinden van de juiste verhouding tussen het materiaal, het gewicht en de grootte van de ring. Het zoeken naar het juiste contrast tussen het dieprode van de klei en de felgroene bedekking van de chia. Als alles klopt wordt het geheel een begerenswaardig sculptuur. Voor even dan. Totdat de chia is uitgegroeid en bruin uitslaat.

Raeder is gefascineerd door de menselijke obsessie voor het bezitten van objecten. Hoe we onszelf definiëren aan de hand van producten en hoeveel waarde we hier aan hechten. Misschien wel teveel waarde. Met dit sculptuur probeert Raeder een moment te vangen. Het bepalen van het perfecte beeld is een momentopname. Hierna verliest de chia zijn prachtige groene kleur en het object zijn waarde als esthetisch voorwerp. Hij confronteert ons met de vraag wat een object begerenswaardig maakt. Met de vergankelijkheid van onze verzamelingen. Het enige dat Raeder nu kan doen is de chia van de keramiek schrapen en het plantje opnieuw aanbrengen. Hiermee zou hetzelfde mooie plaatje zich herhalen. Dat zou hij kunnen doen. Maar hij doet het niet.

 
The Weight of Wait © Jacob Raeder, 2012

The Weight of Wait © Jacob Raeder, 2012

Specificaties print

inkjet print satijn, 60x42 cm
€75,-, editie van 30