Thijs Zweers

Fine Art, Artez Hogeschool voor de Kunsten, 2010 

Dit verhaal heeft alles: een jonge, buitensporig rijke held die de wereld wil redden, een ondoordringbare jungle, hongerige kannibalen en een mysterieus open einde. Een verhaal dat zo intrigerend is dat het Thijs Zweers deed afwijken van zijn gebruikelijke werkwijze om zonder context aan de slag te gaan met gevonden beeld.

 
 

Nederlands Nieuw-Guinea, half november 1961. De enthousiaste, drieëntwintigjarige miljardairzoon Michael Rockefeller is onderdeel van een groep wetenschappers die etnologisch onderzoek doet naar lokale bevolkingsstammen. Rockefellers taak is kunstobjecten aankopen en mee terug naar New York te nemen voor het Peabody Museum. Een taak die hij bijzonder serieus neemt. Net zo serieus als de bewind voerende Nederlanders die op dat moment het land klaarstomen voor onafhankelijkheid. Met andere woorden, de inheemse Papoea’s met al hun eeuwenoude rituelen zo snel mogelijk ‘moderniseren’. Zo ging dat in die tijd.

Terug naar Rockefeller. Hij stapt op 18 november 1961 met de Nederlander Rene Wassing en twee Papoea’s op een geïmproviseerde catamaran om een oversteek te maken van krap tien kilometer. Een dag later wordt Wassing gevonden op zee, van Michael Rockefelller geen spoor. En dan begint het zoeken naar het antwoord op de vraag; wat is er met Michael gebeurt? Duidelijk is dat hij de zinkende boot zelf verliet om naar de kust te zwemmen. Maar heeft hij de kust ooit gehaald? Nu, ruim 50 jaar later, zijn er nog steeds mensen bezig om te ontdekken of de beste man is aangevallen door een haai, is verdronken of toch is opgegeten door de destijds behoorlijk fanatieke kannibalen.

Dit verhaal heeft alles: een jonge, buitensporig rijke held die de wereld wil redden, een ondoordringbare jungle, hongerige kannibalen en een mysterieus open einde.

Een verhaal dat zo intrigerend is dat het Thijs Zweers deed afwijken van zijn gebruikelijke werkwijze om zonder context aan de slag te gaan met gevonden beeld. Tijdens een van zijn vele zoektochten op Google Image naar inspiratie voor zijn werk (‘jungle New Guinea’), stuitte Zweers op de diepste jungle en het perfecte verhaal. Het avontuur, het enthousiasme van Rockefeller en zijn onbevangenheid – niet begrensd door enige vorm van kennis of ervaring. Om vervolgens het ultieme offer te leveren en zijn ziel aan de jungle over te geven. Het oerwoud en zijn bewoners die hij nog maar net had leren kennen en die hij volledig geromantiseerd had. Overmoedig? Ja, herkenbaar? Zeker. Bewonderenswaardig?

Zweers is, zoals zo veel mensen voor hem, gegrepen door dit verhaal en kan zich volledig inleven in de keuzes die Rockefeller maakte. Keuzes die hem uiteindelijk fataal werden, maar tegelijkertijd onoverwinnelijk. En dat zien we in ‘Michael’s Dream’. Zwart, zwaar en ondoordringbaar omarmt de jungle Rockefeller. Zijn wens om een te worden met deze nieuwe omgeving is pijnlijk duidelijk uitgekomen. Zonder verzet en met dezelfde overgave waarmee zijn avontuur begon, is hij gevangen in het beeld van Zweers. Nu is het wachten alleen nog op de film - of hebben we die dankzij ‘Michael’s Dream’ niet meer nodig?

 
Michael's Dream © Thijs Zweers, 2013

Michael's Dream © Thijs Zweers, 2013

Specificaties print

print, 20x30 cm
€75,-, editie van 30