Adriana Bogdanova

Fotografie, Gerrit Rietveld Academie, 2008

De vormen, de verscheidenheid aan soorten, de stadia die er bestaan voor zo’n klein beestje: Bogdanova raakt geïnspireerd en gebruikt de basisvormen van de rups als uitgangspunt voor haar collage. Het doel is een nieuwe identiteit voor de rups.

 
 

Ga in gedachten mee naar Trebisov, een klein industriestadje in het oosten van Slowakije. Dit is de plek waar Adriana Bogdanova opgroeit in een gezin met een oudere zus, moeder en vader. Op jonge leeftijd houdt Bogdanova ervan om met haar zus te ravotten in de achtertuin. Tikkertje, verstoppertje, boomhutten bouwen, dat werk. Niets dan goede herinneringen. Op één ding na. De rups. Nog steeds denkt ze met gruwel terug aan het kronkelende, wormvormige wezentje dat haar geliefde achtertuin teisterde. De rupsen - soms groen en glad, soms grijs en harig - nestelden zich in de bomen van haar achtertuin, spinden een cocon ter bescherming tegen de boze buitenwereld en zaten zo de winter uit in afwachting van hun coming out als vlinder. Ze toverden de tuin om in een scène uit een slechte Halloweenfilm. Een schouwspel dat zich elk jaar weer herhaalde.

Tegenwoordig woont Bogdanova in Amsterdam. Hier is geen rups te bekennen, laat staan een achtertuin. Als je ouder wordt, ga je dingen uit je jeugd soms anders bekijken. Daar kwam Bogdanova achter toen zij op internet aan het researchen was voor een volgend project. Ze stuitte op een serie beelden van rupsen die zich in verschillende stadia van hun metamorfose bevonden. 

De walging die zij zo lang koesterde voor de beestjes verdween als sneeuw voor de zon en werd omgezet in fascinatie. Dat ene grijze, harige pluizenrupsje wat nog enigszins door kon voor schattig, bleek hartstikke giftig te zijn, terwijl dat lelijke groene wormpje geen kwaad in zich bleek te hebben.

De vormen, de verscheidenheid aan soorten, de stadia die er bestaan voor zo’n klein beestje: Bogdanova raakt geïnspireerd en gebruikt de basisvormen van de rups als uitgangspunt voor haar collage. Het doel is een nieuwe identiteit voor de rups. Dat is wat ze met haar werk het liefste doet: bestaand beeld omzetten naar een nieuwe vorm. Werken met collages geeft haar de vrijheid en de speelruimte om dit te doen. Bogdanova voegt een nieuwe achtergrond toe in photoshop en speelt met de kleuren waaruit het wezentje is opgebouwd. Een metamorfose van een metamorfose zogezegd.

Nooit laat Bogdanova het eindstadium van de rups zien, dat doet de natuur immers zelf al. Liever probeert ze de rups om te toveren tot iets wat het niet is en zelf nooit zou kunnen worden. Een mysterieus wezen dat ook door kan gaan voor... een zwevend ruimteschip? Een knuffelbeertje? Dat is aan jou als kijker. De natuur is een wonderlijk ding, maar techniek kan ook wel wat.

 
Metamorphosis 24 © Adriana Bogdanova, 2014

Metamorphosis 24 © Adriana Bogdanova, 2014

Specificaties print

inkjet print mat, 42x30 cm
€75,-, editie van 30