La Bolleur

Diverse richtingen, Design Academy Eindhoven

Dit werd al snel een gewaardeerde traditie en is nu het begin van een nieuw project. Een project dat gaat over vormgeving, opvallend, slim of bijzonder design. Over de selectie van La Bolleur en de individuele motivatie van ieder van hen om juist dit ene object te kiezen.

 
 

Dit zijn ze dan. De favoriete roden van La Bolleur. Wat ze in zich hebben maakt niet uit: het zijn de bolle letters, zonnige streepjes, gezellige plaatjes of knappe deksels die het hem doen. Zorgvuldig gekozen uit schappen vol zielloze en tl-verlichte soortgenoten. Dat gaat niet op voor deze rode producten; daar heeft iemand over nagedacht en dat wordt op waarde geschat door de mannen van La Bolleur. Dan verdien je het als omhulsel om uit het schap van je troosteloze tankstation meegenomen te worden naar Nederland, plaats te nemen in een kast om als een trofee te worden vereerd. Niet slecht als je normaal alleen wordt geprezen om je suikergehalte.

Ok even voorstellen: ontmoet La Bolleur - een achtkoppig multidisciplinair vormgeverscollectief. Ze leerden elkaar kennen op de Design Academy en kwamen bij elkaar met als doel van Eindhoven een leukere stad te maken. Dus zijn ze nu berucht in diezelfde stad om hun feestjes in een door hen eigenhandig gekraakt voormalig bordeel. Maar La Bolleur geeft natuurlijk niet alleen feestjes. Ze bouwen ook de meest geniale minigolfbaan die je ooit hebt gezien, ontwerpen sets voor festivals of limited edition champagne flessen.  En ze schenken ook nog hun eigen BOYS bier zelf voor je in. Sinds vorig jaar vanuit een grote loods in Amsterdam Noord.

Ook zijn ze goed in road trips maken. Dat bleek toen ze als groep in 2008 op weg waren naar de design beurs in Milaan. Onderweg koos ieder van hen met zorg een verpakking uit die ze mooi vonden. Dit werd al snel een gewaardeerde traditie en is nu het begin van een nieuw project. Een project dat gaat over vormgeving, opvallend, slim of bijzonder design. Over de selectie van La Bolleur en de individuele motivatie van ieder van hen om juist dit ene object te kiezen.

Nu staan die objecten hier, op "Untitled (composition in red)". Alleen de roden dan. Want die kast staat inmiddels al best vol. Dus werd het tijd voor een selectie van de selectie. Met zorg gerangschikt en precies geplaatst op een witte tribune. Bedacht door alle acht, uitgevoerd door twee en ermee bemoeid door wederom alle acht. Want zo gaat dat als je in een groep werkt, maar dan heb je ook wat. De rode omhulsels krijgen van La Bolleur eindelijk de aandacht die zij vinden dat de verpakkingen verdienen. Op een manier waardoor er een nieuw beeld ontstaat uit alle individuele onderdelen. Los van elkaar, maar toch heel samen. Misschien wel net als de mannen die ze uitgekozen en neergezet hebben. Een beetje scheef en omgevallen, alsof ze net een feestje hebben gehad. Typisch.

 
Untitled (composition in red) © La Bolleur, 2013

Untitled (composition in red) © La Bolleur, 2013

Specificaties print

inkjet print satijn, 60x42 cm
€75,-, editie van 30