David de Jong

Fotografie, KABK, 2009

Nu, in 2013, is De Jong terug en is Ray Daniels wederom zijn fixer. De Jong is in Nigeria om onderzoek te doen naar de relatie tussen architectuur en menselijk gedrag. Op zoek naar interessante architectonische plekken, vraagt hij Ray Daniels hem mee te nemen naar verschillende Nollywood decors.

 
 

In een land vol koningen en stammen, vol eer en trots, woont King Ofure. Een heldhaftige man met vele bezittingen, mooie vrouwen en aanzien. On screen dan, want off screen is dit Ray Daniels Okeugo. Ray Daniels woont in Lagos, Nigeria: een van de snelst groeiende metropolen op aarde. Samen met een geschatte 21 miljoen mede inwoners vecht hij voor zijn plek in de samenleving. Niet gemakkelijk in een land met 250 etnische groepen en ruim 500 talen. Nergens anders ter wereld is het verschil tussen arm en rijk zo groot als hier.

Voor Ray Daniels is rondkomen niet gemakkelijk, maar hij regelt het wel. Hij speelt niet alleen in talloze Nollywood films (de Nigeriaanse variant van Bollywood), ook is hij fotograaf en is hij ‘fixer’ voor buitenlandse fotografen. Zo fixed hij ook alles voor fotograaf David de Jong. De heren ontmoetten elkaar in 2012 toen De Jong voor een uitwisselingsprogramma naar Lagos kwam. Ray Daniels bracht hem naar diverse locaties, onderhandelde met de lokale inwoners en zorgde ervoor dat De Jong kon fotograferen. Want dat schijnt nogal een klus te zijn in deze stad.

Nu, in 2013, is De Jong terug en is Ray Daniels wederom zijn fixer. De Jong is in Nigeria om onderzoek te doen naar de relatie tussen architectuur en menselijk gedrag. Op zoek naar interessante architectonische plekken, vraagt hij Ray Daniels hem mee te nemen naar verschillende Nollywood decors. 

De Nigeriaanse filmindustrie is ongelooflijk productief en heeft de vertoning van Amerikaanse films bijna geheel vervangen. De filmverhalen spelen in op de dromen van het gewone volk: arme mensen die rijk worden, helden die schurken overwinnen en mooie vrouwen die het hof worden gemaakt. Budgetten zijn klein, opnames duren vaak niet langer dan twee weken en een storyboard bestaat niet. Locaties worden daarom ter plekke bepaald. De Jong hoopt via deze weg te ontdekken wat archetypische plekken zijn voor Nigerianen.

In ‘King Ofure in front of his car’ zien we op de achtergrond een van deze Nollywood sets. Ray Daniels staat voor zijn eigen, pas aangeschafte BMW. Hij is omringd door wat bosjes en ver weg van enige architectuur. Niet precies wat De Jong in gedachten had. Maar wat we wel zien is een trotse man die hard werkt voor zijn plek binnen de maatschappij. En dus past het wel perfect binnen het onderzoek van De Jong. Het maakt in Nigeria namelijk niet zoveel uit wat je doet, en hoe je het doet, zolang je het maar met trots doet. En eigenlijk zegt deze foto daarom wel des te meer over Nigeria. Je krijgt niet altijd waar je naar op zoek bent en dat is de realiteit.

 
King Ofure in front of his car (Ray Daniels) © David de Jong, 2013

King Ofure in front of his car (Ray Daniels) © David de Jong, 2013

Specificaties print

inkjet print satijn, 42x30 cm
€75,-, editie van 30