Maurice van Es

Fotografie, KABK, 2013

Een foto is een van de weinige manieren om iets in leven te houden, een bestaan te verlengen. Fotograaf Maurice van Es vindt het fascinerend hoe de waarde van een foto verandert als het beeld verwijst naar iets dat er niet meer is.

 
 

Een foto is een van de weinige manieren om iets in leven te houden, een bestaan te verlengen. Fotograaf Maurice van Es vindt het fascinerend hoe de waarde van een foto verandert als het beeld verwijst naar iets dat er niet meer is. Hij keert in zijn werk terug naar de bron om de waarde van de foto te vinden. Hij zoekt naar objecten die verwijzen naar een andere tijd en legt deze vast. Met name foto’s van uitgestorven dieren en oude wereldkaarten zijn volgens Maurice de ultieme sporen. Tastbare herinneringen uit het verleden, overblijfselen van objecten en organismen die er in werkelijkheid niet meer zijn.

Tijdens zijn research naar sporen stuit hij op een lijst met uitgestorven diersoorten. Van elk dier gaat hij na of het ooit is gefotografeerd en wanneer het dier is uitgestorven. Zo vond hij een beeld van de Tasmaanse Tijger (‘Thylacinus cynocephalus’), waarvan de laatste in 1936 stierf. Dit beeld is het bewijs dat het dier heeft bestaan en geeft ons een idee over hoe dit beest er ooit uit heeft gezien. Wat is de waarde van zo’n beeld? Hoe weten we zeker dat dit beeld de werkelijkheid benadert en maakt dat iets uit?

Maurice besluit het gevonden beeld van dit vleesetende buideldier op te blazen tot bijna zijn eigenlijke grootte. Het totaal deelt hij op in meerdere pixelige printjes. De onscherpe beelden zijn partjes die verwijzen naar gedeeltes van het dier dat niet meer bestaat. Hij speelt een spannend spel met ons verbeeldend vermogen. Een fractie van een lange staart, de gestreepte welving van de rug, de ene poot voor de ander. Als fotograaf is hij een ster in het laten zien van details, onderdelen die passen in een groter geheel. Hij geeft je een hint die je zelf mag invullen. In je hoofd maak je het beeld af. Juist of onjuist, gelijk aan de werkelijkheid of er volledig los van. Het is als een puzzel die je legt terwijl je het eindbeeld niet hebt gezien.

Maurice geeft je nu, bijna 80 jaar later, de kans om de Thylacinus cynocephalus tot leven te wekken. Als kijker geef je hiermee zelf invulling aan deze herinnering. Waarheidsgetrouwe weergave of niet, hiermee bepaal je zelf de waarde van dit beeld.

 
The Thylacine (1936) © Maurice van Es, 2014

The Thylacine (1936) © Maurice van Es, 2014

Specificaties print

print, 16x20x30 cm
€75,-, editie van 30