Elmer Driessen

Fotografie, Gerrit Rietveld Academie, 2014

Door in te zoomen op delen van het alledaagse wordt juist het alledaagse bijzonder.

 
 

Fotograaf Elmer Driessen (Fotografie, Rietveld 2013) is geboren en getogen in Amsterdam. Sinds een half jaartje woont hij in het centrum aan de Looiersgracht. Het valt hem op dat de bestrating hier is opgeleukt, een luxere uitstraling heeft. Naast het vuurrode baksteen dat in de meeste gebieden van Amsterdam wordt toegepast, gebruiken ze hier sierranden van natuursteen.

Elmer vraagt zich af waar al dat steen eigenlijk vandaan komt. Een steen die bij ons de straat vult moet ergens anders op deze aarde een gat achter laten. En wat zijn die witte vegen op het steen eigenlijk? Na wat research komt hij erachter dat het om blauw grijs hardsteen gaat. Een steensoort dat ook in veel prominente gebouwen zoals het Rijksmuseum wordt toegepast. Hij komt erachter dat de witte vegen geen kauwgom of verfvlekken zijn maar kalkafzettingen van 390 miljoen jaar oude fossielen die ingenesteld zitten in het natuursteen. De herkomst? Verschillende steen-groeven in het zuiden van België. Omdat deze steengroeven bijna uitgeput zijn dreigt de gehele natuursteenindustrie te verhuizen van België naar Ierland en China. Een feit waar je zo aan voorbij (of eigenlijk op) loopt zonder daarbij stil te staan. 

Elmer besluit als symbolische daad om het tekort op te vullen door een steen uit Amsterdam terug te brengen naar zijn natuurlijke habitat.
 

elmerdriessen.nl

 

Hij vindt om de hoek van zijn huis een bouwplek waar de stenen - als op een presenteerblaadje - voor hem klaar liggen. Hij pakt het bovenste exemplaar: een brok natuursteen van ongeveer 50 bij 40 centimeter en gooit het in zijn achterbak. Na een paar uur rijden bereikt hij een steengroeve vlakbij Charleroi aan de rand van de Belgische Ardennen. Hier gaat hij op zoek naar de perfecte setting voor zijn foto. Na wat rondjes om het terrein gereden te hebben stopt Elmer op een plek met een goed overzicht. Hier plaatst hij zijn geadopteerde steen op een groter broertje recht voor de steengroeve. Het geeft gelijk de immensiteit van de groeve weer. Op de achtergrond zien we de terrasvorming door het laag voor laag winnen van het steen, de machinerie waarmee het gewonnen wordt en de opslag van de steengroeve. 

Door het weglaten van zowel kleur als mensen eist het meegenomen object gelijk de hoofdrol. Dat is precies waar Elmer op uit is. De objecten in zijn fotografie zijn de perfecte drager om een verhaal te vertellen dat normaal niet verteld wordt. Door in te zoomen op delen van het alledaagse wordt juist het alledaagse bijzonder. Zo kan het dus dat een ogenschijnlijk normale stoeptegel uit Amsterdam hoofdrolspeler wordt in een verhaal over de Belgische steengroeven. Denk daar maar eens over na als je de volgende keer over het trottoir in het centrum van Amsterdam wandelt.

 
                                                                           
 

Blauw grijs hardsteen  © Elmer Driessen, 2015


Print Specificaties
Inkjet print mat, 61 x 91 cm
€75,-, editie van 30