David Laport

Modevormgeving, KABK, 2012

Te kleine schoenen, moeilijk strakke jurken, bizar hoge hakken, loeistrakke paardenstaarten en nietsverhullende broeken. Wat doen vrouwen zichzelf toch aan? En vooral waarom? Ongemak in de mode. Dit veelbesproken onderwerp is het uitgangspunt van de afstudeercollectie van David Laport.

 
 

Te kleine schoenen, moeilijk strakke jurken, bizar hoge hakken, loeistrakke paardenstaarten en nietsverhullende broeken. Wat doen vrouwen zichzelf toch aan? En vooral waarom? Ongemak in de mode. Dit veelbesproken onderwerp is het uitgangspunt van de afstudeercollectie van David Laport. En ongemak is terug te vinden in deze foto. Een opgewaaide rok, armen die onbeweeglijk vastgeritst zitten in gele mouwen, tere doorschijnende plooien en een stijve, hoge kraag. Het model staat platgeflitst tegen een witte muur. Naast haar twee palmbomen: fel groen, bruin en dor. Net zo plat, hard omlijnd, fel en wit als zij zelf. Confronterend en ongemakkelijk zijn woorden die in je opkomen bij het bekijken van dit beeld.

Laport haalde zijn inspiratie voor de collectie uit het werk van Thorstein Veblen, een Amerikaanse econoom en socioloog die bekend is van zijn ‘Theory of the leisure class’ (1899). In deze theorie onderzoekt Veblen de verborgen statusmotieven van esthetische uitingen van de gegoede klasse. Zo kwam Laport er achter dat eind negentiende eeuw ‘discomfort’ in de mode was. Onmogelijke vormen, hoge kragen, tere stoffen en strakke korsetten: hoe oncomfortabeler de kleding, hoe meer status hieraan verbonden werd. Zelfbeperking was hierin het hoogst haalbare. Daar begon Laport mee. 

Hij zocht een manier om het ongemak van toen, in al zijn elegantie, te vertalen naar een collectie van nu. Opgewaaide rokken, vreemde vormen en delicate materialen beheersen zijn werk. Maar het ongemak mag niet overheersen, het is alleen het startpunt van zijn inspiratie.

En dat is te zien in Discomforting. Het traditionele korset is vertaald naar een hedendaagse ronde kraag met armsgaten en zakken zonder bewegingsruimte. De frisse kleuren en de onverwachte vormen zorgen er voor dat het geheel van nu is. Voor het beeld besloot Laport samen te werken met fotograaf Jolijn Snijders (creative director en oprichter van Ilovefake magazine) In haar rauwe, jonge stijl vond hij het edgy randje wat zijn kleding nodig had. Door de combinatie van het bijna buitenaardse model, de styling waarbij de wenkbrauwen zijn weggewerkt en de strak witte omgeving met planten, zien we de spanning tussen de elegante vrouw met haar opgewaaide rok en de moderne rauwe sfeer die Snijders meebracht. Naar die frictie is Laport op zoek in zijn werk. Een frictie die veel spannender en onverwachter is dan een slecht zittende schoen. Want als alles teveel klopt, wordt het saai in zijn ogen. En saai is misschien wel het meest ongemakkelijke wat je kunt zeggen over mode.

 
David Laport. Discomforting © Jolijn Snijders @ Eric Elenbaas agency / Styling: Jordy Huinder @ Eric Elenbaas agency / Make-Up: Mascha Meijer @ House of Orange / Model: Sarah @ Elvis Models

David Laport. Discomforting © Jolijn Snijders @ Eric Elenbaas agency / Styling: Jordy Huinder @ Eric Elenbaas agency / Make-Up: Mascha Meijer @ House of Orange / Model: Sarah @ Elvis Models

Specificaties print

inkjet print satijn, 42x30 cm
€75,-, editie van 30