Adrian Woods

Fotografie, KABK, 2010

Gefascineerd door de manier waarop de nieuwe generatie Mongolen, al Justin Bieber luisterend, deze traditionele rituelen doorloopt, ontstaat voor Woods het idee voor een serie. Een serie die de strijd weergeeft tussen traditie en moderniteit. Tussen mens en natuur.

 
 

44.597713° Noorderbreedte, 110.273362° Westerlengte. Gobi woestijn, Zuid Mongolië. Dit zijn de gps coördinaten van de locatie waar fotograaf Adrian Woods (KABK, 2010) zich bevindt tijdens het maken van dit beeld. Drie maanden daarvoor had Woods, samen met zijn vriendin Gidi van Maarseveen, (tevens fotograaf) de stoute schoenen aangetrokken en zijn ze ingegaan op een uitnodiging om te helpen bij het opzetten van de National Geographic Mongolië. Hun opdracht: het aansturen van een groep beginnende fotografen voor het blad.

Van aansturen komt weinig terecht. Er blijkt nauwelijks budget en er zijn nog minder fotografen om te coachen. Woods en Maarseveen worden vooral zelf op pad gestuurd om reportages te schieten. In hun contract staat dat de twee één grote reis mogen maken op kosten van de baas. Genoeg van de Steppe rondom Ulaanbaatar, besluiten ze af te reizen naar de enigszins nabije Gobi woestijn. Hun Mongoolse baas regelt alles en zet Woods en Maarseveen op de trein. Elke vraag over hoe en wat wordt op traditioneel Mongoolse wijze afgewimpeld. Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming wacht hen een ronkende Toyota Turbo bus. Samen met drie andere Nederlanders en tien Mongoolse toeristen stappen ze in. Een tocht door de woestijn begint. De bus leidt hen langs historische mythologische verschijnselen op een van de meest onbewoonbare plekken op aarde. Vele leviterende monniken, stenen borstformaties en offers met melk en wodka later, komen ze erachter dat ze onderdeel zijn van een Mongoolse bedevaart. 

Een bedevaart rond de geboorteplaats van Danzan Ravjaa: prominent schrijver, componist en toonaangevend Rode Boeddhist.

Gefascineerd door de manier waarop de nieuwe generatie Mongolen, al Justin Bieber luisterend, deze traditionele rituelen doorloopt, ontstaat voor Woods het idee voor een serie. Een serie die de strijd weergeeft tussen traditie en moderniteit. Tussen mens en natuur. Ondanks de schijnbare desinteresse van de nieuwe generatie Mongolen gaan ze toch op pad. Op zoek naar eeuwenoude tradities en de magie van het dorre landschap in de Gobi woestijn. Maar wat is er nog over van de magie van deze plek? Heeft deze mythische wereld middenin de woestijn ooit wel bestaan of is dit wat je noemt een Mongoolse ‘tourist trap’? Als stilleven fotograaf creëert Woods, zelfs op locatie in de Gobi woestijn, zijn eigen wereld. Hij is op zoek gegaan naar de veel beschreven geschiedenis van deze plek en toont de magie van toen op zijn manier in het nu. Geïnspireerd door het oneindige landschap, complimenteert hij de bedevaart met beelden van geënsceneerde mythologische verschijningen. Het opspringende zand in dit beeld lijkt het begin van een mini-zandstorm. Hoe dat kan zonder wind? Dat weet alleen Woods. In de context van het verhaal is het een magische gebeurtenis. Even, heel even neemt hij ons mee in het sprookje van deze plek. In dat opzicht zou je hem een hedendaagse Danzan Ravjaa kunnen noemen.

 
44.597713° N, 110.273362° W © Adrian Woods, 2012

44.597713° N, 110.273362° W © Adrian Woods, 2012

Specificaties print

inkjet print satijn, 42x30 cm
€75,-, editie van 30